Gyorsmenü, oldaltérkép és beállítások
Gimnázium

Bemu­tatkozunk

Tudás. Értékek. Nyitottság.

Mitől különleges iskola az Apáczai?

Például attól, hogy:

már több mint 60 éve vagyunk a magyar középiskolák élvonalában
évtizedek óta a hazai tehetséggondozás fellegváraként tartanak minket számon
diákjaink szinte kivétel nélkül nyelvvizsgát szereznek, s a legrangosabb hazai és külföldi egyetemeken tanulnak tovább
az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyeken évről évre 20-30 döntős diákunk van
évente jutnak ki külföldre a fizika, kémia, nyelvészeti és csillagászati olimpikonjaink
a végzős érettségi átlagaink 4,8 közeliek.

Ezek miatt mindenképpen, és ezt sokan talán tudják is rólunk. De ami sokkal fontosabb: a hétköznapjaink is különlegesek. Miért?

Ha apáczais leszel, akkor például:

kilenc különféle nyelven tanulhatsz nyelvórákon vagy szakkörökön
eljuthatsz a svájci CERN részecskegyorsítóba, nyitott bírósági tárgyalásokra, MTA-s előadásokra, terepgyakorlatokra vagy éppen boncolásokra
megtanulhatsz a projektnapokon csapatban dolgozni és előadni
közel 60 különféle szakkörből válogathatsz az unalmas délutánjaidra
meglátogathatod testvériskoláinkat Belgiumban, Svédországban, Szlovéniában vagy Erdélyben
részt vehetsz a diákok által önmaguknak szervezett különféle témájú tudományos előadásokon vagy a tanárokról szóló vicces vetélkedőkön
saját diáktársaidtól tanulhatod meg az újraélesztés fogásait
műalkotásokat festhetsz a csempékre vagy helyeikre
a hagyományosakon túl a legkülönfélébb sportokat űzheted tesiórákon- akár a tetőn is (úszás, korcsolya, sárkányhajó, floorball, sakk, jóga, bridzs, modern tánc, zumba)
tanári rockbanda muzsikájára tombolhatsz az iskolanapokon
sport-és filméjszakákon alhatsz benn a suliban
vidám utcabállal vezetheted le év végén a felgyülemlett feszültséget
a nyári szünet bármelyik hetében részt vehetsz az iskola tiszainokai táborában
kollégistaként ki se kell tenned a lábad az épületből, ha reggel iskolába mész.

És ami a legfontosabb:
egy összetartó, büszke, gondolkodó és nyitott csapat tagja leszel


Névadónk

Szegény sorsú székely szabad paraszti családból származott. Szülőfalujában, a Barcaság Apáca nevű községében, majd a kolozsvári latin iskolában és 1643-1648 között a gyulafehérvári kollégiumban végezte tanulmányait. 1648 és 1653 között az erdélyi református püspöktől kapott ösztöndíjjal egy hollandiai tanulmányúton vett részt. Ennek során a frankeri, a leydeni és a harderwijki egyetem hallgatója volt. 1651-ben avatták teológiai doktorrá. Ez év szeptemberében feleségül vette Aletta van der Maet utrechti polgárlányt.

Hollandiában ismerkedett meg a nyugati polgárosult társadalom életével, kultúrájával és az angol polgári forradalom eseményeivel. Nagy hatással volt rá Descartes filozófiája, ennek hatására írta meg 1653-ban legjelentősebb művét, a Magyar Encyclopaedia-t, amelyet Magyarországon fejezett be. Ez volt az első magyar nyelvű tudománytár, amely nagyrészben külföldi filozófusok munkájának fordításával és tömörítésével készült. A lexikon társadalomtudományokkal, teológiával, ismeretelmélettel, logikával, matematikával, természettudományokkal és technikával foglalkozik.

Apáczai – öt évi távollét után – 1653-ban visszatért Erdélybe, és a gyulafehérvári kollégiumban a poétikai osztály tanára lett.

További műveinek – Magyar Logikátska, Tanács, De studio sapientiae, De summa scholarum necessitate – fő témája is a nevelés- és oktatásügy.

1655-ben elveszítette a gyulafehérvári kollégiumban munkáját, s helyzete válságossá vált, mert II. Rákóczi György fejedelem eltiltotta tanítói munkájától. Lorántffy Zsuzsanna és Kereszturi Pál támogatásának köszönhetően azonban 1656-ban ismét munkába állhatott. Az elhanyagolt kolozsvári triviális iskolában dolgozott, s Rákóczi bukása után magas szintűvé fejlesztette.

Bírálta az erdélyi művelődési viszonyokat, a papságra áhító tanítókat, az iskolákat elhanyagoló papokat. Egységes nemzeti iskolarendszer létrehozását, anyanyelven tanító alsó iskolák és a kor színvonalán álló egyetemi oktatás kiépítését szorgalmazta.

Ebben az emberfeletti erőfeszítésben emésztődött fel munkaereje. 1659 szilveszterén halt meg „szárazbetegségben”.

Kirch Eszter (2006.D)


Az Apáczai épülete

Az iskola mai épületében volt elődeinkről csak nagyon vázlatos, elnagyolt képet adhatunk. Az erre vonatkozó forrásanyag szinte teljesen hiányzik.

Az épület 1911-12-ben készült el Bárczy István polgármestersége idején fővárosi elemi és polgári iskola céljaira. A Cukor utcai frontján polgári leány- iskola, az Eötvös Loránd (Papnövelde utcai) frontján elemi iskola működött. Ez az állapot 1948-ig változatlanul fennállott. 1948-ban az Üllői útról beköltözött a Budapesti pedagógiai Főiskola és itt kapott otthont annak gyakorlati általános iskolája is. 1955-ben a Pedagógiai Főiskola megszűnt (Szegedre költözött) és átmenetileg egy levelező tagozatot hagyott maga után.

Az 1955/1956-os tanévben kezdte el működését, mint új intézmény jelenlegi gyakorló iskolánk. Az iskola első neve Cukor utcai Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium volt. 1955. szeptember 1-én nyílt meg, 12 évfolyammal. (Ebben az időben az egész országban mindössze 36 ilyen típusú iskola működött). Felettes hatósága Budapest Főváros Tanácsa volt. Osztályai: 4 alsó tagozat, 8 felső tagozat és 8 gimnázium. Ezeket egy igazgató irányította és közös volt a tanári kar. 41 tanár és 685 tanuló használta az épületet. A gimnázium indulásakor évfolyamonként 2-2 osztályt a Trefort utcai gyakorló gimnáziumból helyeztek át. Valamennyi osztály tiszta fiúosztály volt. Az általános iskolában a főiskolai gyakorló általános iskola tanárai és különféle más iskolából átirányított tanárok tanítottak.

A folytatás a Meridiánon olvasható:

Meridián  


Címerünk

Iskolánk címerének fő motívumai, a sas és a bástya – mint az egykori erdélyi címer alkotóelemei – utalnak névadónk szülőföldjére, ugyanakkor szimbolizálják azt az erőt, a szabad gondolatok szárnyalását, melyeket szeretnénk diákjaink sajátjaivá tenni. A pajzs alakú címerben megjelenő piros-fehér-zöld csík hazaszeretetünk jelképe. A címer szerepel az iskola jelvényén.

Forrás: Az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumának Szervezeti és Működési Szabályzatának 5.13.4. pontja (32. oldal)


Apáczai Emlék­oldal

Ezt az emlékkönyvet azért hoztuk létre, hogy összegyűljenek történeteink egykori iskolánkról, tanárainkról, osztálytársainkról, apáczais ismerőseinkről.

Tovább